Definisi Psikologi Sosial

Psikologi sosial adalah sebagian daripada bidang psikologi yang menumpukan perhatian kepada tingkah laku sosial manusia. Ruang lingkup bidang psikologi sosial sebenarnya begitu sangat luas. Tumpuan utama bidang psikologi sosial adalah bagi memahami mengapa dan bagaimana manusia bertingkah laku, berfikir dan merasa di dalam situasi yang melibatkan kehadiran orang lain sama ada secara nyata ataupun secara sombolik. Melihat pada tumpuan ini, maka definisi kerja bidang psikologi sosial ialah bidang saintifik yang coba memahami sifat dan sebab manusia bertingkah laku dalam situasi sosial. 
Berdasarkan definisi kerja ini, beberapa istilah harus di perjelas terlebih dahulu dalam rangkaian definisi yang diberikan. Istilah tingkah laku disini merujuk kepada perasaan, pemikiran serta tindakan manusia. Manakala konsep saintifik pula melibatkan kaedah dan teknik penyelidikan yang mempunyai ciri sains yang dijalankan bagi memahami tingkah laku manusia.
Bidang psikologi sosial di perkenalkan bagi memahami faktor-faktor yang membentuk dan mempengaruhi tingkah laku sosial manusia yang mempunyai berbagai ragam khususnya segala tindakan, perasaan dan pemikiran manusia. Usaha mengenal pasti kesemua faktor-faktor yang mempengaruhi tingkah laku manusia dalam hubungannya dengan individu lain. 
Sesungguhnya tingkah laku sosial sangat di pengaruhi oleh tindakan dan diri individu lain termasuklah apa yang mereka katakan, lakukan, rupa wajah, bangsa dan latar belakang. Contohnya jeritan untuk meminta, mengubah pemikiran dan menggerakan orang lain supaya bertindak. Contoh ini adalah sebagian dari pada tingkah laku sosial.
Tingkah laku manusia sebenarnya turut di pengaruhi oleh kegiatan sosial yang meliputi sosial, kepercayaan, sikap, ingatan dan membuat kesimpulan berkenaan individu lain. 
Tingkah laku sosial manusia juga turut di pengaruhi oleh faktor-faktor budaya. Seperti tingkah laku yang sesuai untuk tempat-tempat tertentu, keahlian di dalam kelompok, standar dan nilai masyarakat, pengaruh politik, pemilihan pasangan hidup adalah antara faktor-faktor yang turut sama mempengaruhi tingkah laku sosial manusia.
Kesimpulannya, Psikologi sosial menumpukan perhatian kepada usaha untuk memahami perhatian kepada usaha untuk memahami tingkah laku sosial manusia. Ini dilakukan dengan mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi perasaan, pemikiran dan tingkah laku manusia dalam situasi sosial.
Semoga bermanfaat :) 

No comments:

Post a Comment